Tuesday 18 September 2012

Owh anak Mama.. Makanlah Sayang!!

Anak kurang selera makan?



Anak anda xsuka makan? Anak anda memilih @Picky Little Eater?
"Hurm.. Macam-macam saya masak dan menggubah hidangan anak, tapi minatnya hanya sementara, lepas suap  ke mulut makanan tadi, minatnya terus hilang". Now you see, now you don't... Inilah aduan sesetengah ibu yang bimbang dengan trend pemakanan si manja tersayang yang memilih. Ibu mana yang tidak risau jika melihat badan anak semakin hari semakin kurus. Ibu mana yang tidak mahu beri yang terbaik buat anak-anak tersayang?

APA NAK BUAT?

Mommies janganlah stress, itu paling penting. Antara tips yang boleh dibuat untuk membantu mengatasi masalah ini ialah;

1. Cuba sajikan makanan anak-anak dalam 'portion' yang kecil. Potion besar membuatkan anak takut untuk memikirkan cara menghabiskannya.
2. Mempelbagaikan makanan. Tanya apa yang anak-anak gemar dan cuba cari resepi menarik di internet.
3. Hidang makanan anak-anak dengan 'decoration' yang menarik. Bukanlah hiasan yang 'vava voom', cantikkan dengan warna seperti lobak dipotong comel atau mudahnya tekapkan nasi dalam bentuk yang menarik seperti 'heart shape' atau 'teddy bear shape'. Pssstt.. Laburla sikit untuk beli pinggan mangkuk anak-anak ye.
4. Jadikan saat makan waktu yang menyenangkan. Jangan mengugut, menghukum atau terlalu memaksa. Hurm.. Tidak dinafikan, yang ni tahap kesabaran mommies kena TINGGI. InsyaAllah boleh. Kira macam sesi 'mengorat'la dulu la mommies hehe..
5. Jadual makan yang tetap. Walaupun anak makan sedikit atau tidak mahu makan, wujudkan juga waktu makan. Biar 'mind set' anak terbiasa dengan waktu-waktu tetap kita menghidang makanan.
6. Minimakan gangguan ketika anak makan. Sebagai contoh jauhkan anak-anak dari mainan, television dan perkara-perkara yang boleh mencuri minatnya terhadap makanan yang terhidang.
7. Libatkan anak-anak ketika menyediakan makanan. Hehehe.. Pasti ada yang akan menggaru kepala memikirkan situasi ini. Sekurang-kurangnya weekends anak-anak ada pengalaman 'lucu' bersama mommies. Korbankan sedikit tenaga untuk membersihkannya semula.
8. Ingat Supermom semua.. Paling penting, jangan marah, jangan memaksa dan JANGAN STRESS. Saat ini merupakan saat yang boleh jadi menggembirakan atau menakutkan anak-anak. Mommies mesti bijak untuk mengatasinya.
9. Selain itu, mommies boleh juga mencuba alternatif lain dengan mencari makanan tambahan yang boleh meningkatkan selera makan anak sekaligus memberi nutrisi kepada anak-anak. Antara produk yang ingin saya syorkan pada mommies adalah MEALSHAKE!



Apa Kelebihan MEALSHAKE?
  • Mealshake boleh membantu meningkatkan selera anak-anak
  • Mealshake juga boleh membantu meningkatkan sistem imun anak. InsyaAllah anak akan jadi sihat dan kuat. Ianya juga boleh membantu anak-anak melindungi diri mereka dari mudah berjangkit dengan penyakit 'famous' di taska/nursery/playschool seperti demam, batuk dan selesema. Wallahu'alam..
Sedap ke?
Hurm.. Rasanya macam ais krim vanilla.. Bak kata anak kawan saya, "Its so yummy ummi!!" Mommies juga boleh tambah dengan minuman kegemaran anak seperti susu dan milo. Nak buat ala-ala milkshake kat kedai pun amat digalakkan. 

Jom kita lihat apa kata-kata mommies yang sudah mencuba ye..

1st Testimonial :




3rd Testimonial :




Mommies, apa tunggu lagi. Mulakan step anda untuk menangi hati si kecil yang bijak pandai tu.


Jika anda berminat untuk mencuba MEALSHAKE untuk menambat hati si manja:
Anda amat-amat dialu-alukan untuk menghubungi saya di 012-3964606 (call/sms) atau email saya di MamaAlyaBiz@gmail.com atau like fanpage saya di FB www.facebook.com/MamaAlyaBiz12

DISKAUN HEBAT dan HADIAH MISTERI menanti anda sempena pembukaan blog MamaAlyaBiz bulan ini. 

P/S : Segala perkongsian mengenai produk dan testimonial di laman ini bukanlah bertujuan untuk mendiagnose, merawat, mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan disyorkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan.


CHAIYOK CHAIYOK MOMMIES!! 

No comments:

Post a Comment